De diagnose burn out of een verhoogde mate van  stress of overspannenheid, kan door de huisarts gesteld worden. Na de eerste kennismaking zal allereerst de focus gelegd worden op  rust zodat je kan herstellen en energie op kan bouwen. Acceptatie van de ontstane situatie lijkt makkelijker dan het in praktijk blijkt te zijn, ontspannen is heel moeilijk en het liefst ben je morgen alweer herstelt van je burn-out . Na het opstellen van de hulpvraag is de aanpak gericht op loslaten, activatie, het verder opsporen van de spanningsbronnen, het aanpakken ervan, en stabilisatie van je energiebalans. Je gaat stress signalen, energie vreters en energie gevers herkennen. Inzicht krijgen in je kwaliteiten en je valkuilen, belemmerende overtuigingen en denkpatronen Kortom alles om  een eventuele terugval te voorkomen.

 

Je wordt zorgvuldig begeleid bij de re-integratie op de werkplek.

 

Aan het eind van het traject, is je conditie van lichaam en geest weer in balans. Je luistert beter naar je lichaam, kunt je ontspannen, je hoofd leeg maken, gaat beter met gevoelens om, hebt minder last van stressoren, en zorgt beter voor jezelf waardoor je weer grip hebt op je leven en kunt genieten. Je leven is in ‘flow’ en je gaat weer vooruitstrevend aan het werk.

WERKWIJZE

  • Uitgeput gevoel
  • Duizeligheid bij inspanning
  • Veel slapen
  • Pijn in nek en schouder
  • To do lijstjes
  • Piekeren
  • Concentratiestoornissen
  • Vergeetachtigheid
  • Chaos in het hoofd
  • Afstandelijke houding / in zich zelf gekeerd
  • Huilbuien
  • Lusteloosheid

 

HERKEN JE DIT?

STRESS & BURN OUT COACHING

STRESS

Stress brengt het lichaam in staat van paraatheid.

Het stelt je in staat extra alert te reageren en

geconcentreerd te werken. Na afloop van zo’n

situatie stroomt de spanning vanzelf weg en

komt het lichaam, de ademhaling en de geest

weer tot rust.

'Gezonde' stress is functioneel en is  'gezond'

zolang de eisen die aan iemand worden gesteld

of die iemand aan zichzelf stelt, niet hoger zijn

dan wat de persoon aankan. De draaglast

(de belasting) en de draagkracht (de

belastbaarheid) zijn dan met elkaar in evenwicht.

Sommige situaties leveren stress op zonder dat

deze functioneel is. Bijvoorbeeld wanneer de sfeer op het werk slecht is, de werkdruk constant te hoog is, of als er op het werk en/of thuis voortdurend spanningen zijn en er geen herstelmomenten zijn. Chronische stress is niet meer 'gezond' en veroorzaakt overbelasting, hoe langer deze situatie duurt hoe erger de klachten, uiteindelijk raakt men uitgeput (burnout).

 

BURN-OUT

Het is vaak moeilijk om een directe oorzaak aan te wijzen bij Burn-out, wel kan er een duidelijke aanleiding zijn. Bij burn-out is er een verstoorde balans tussen draagkracht en draaglast. Persoonlijkheidseigenschappen, denkneuroses, gedragspatronen, belemmerende overtuigingen, nare ervaringen, blinde vlekken, gebrek aan sociale steun, het niet kunnen tonen van emoties en factoren als o.a. te veel of te weinig uitdaging, te weinig zinvol werk, slechte werk en/of privé sfeer, spelen hierbij een belangrijke rol.

Ook de eisen van de maatschappij worden steeds hoger, je moet sneller diploma's halen, hogere cijfers voor inloten voor studies, er worden tegenwoordig voornamelijk (half) jaarcontracten gegeven i.p.v. vaste contracten, wat veel druk en het idee geeft dat men zich steeds moet (blijven) bewijzen. Tevens spelen de 'Social Media' een grote rol, zij laten veel succesvolle, perfecte jonge mensen zien die in alles uitblinken, werk, sport, grote vriendenkring, uitgaan, mooie huizen en auto's, studeren, leuke hobby’s en mooie vakanties. Wanneer mensen zichzelf vergelijken met deze onrealistische beelden, dan gaan ze dit nastreven en raken  gefrustreerd en gestrest. Ze gaan telkens over hun grenzen heen en nemen geen rust om te herstellen.

 

Als je de manier waarop je naar de dingen kijkt verandert,

Veranderen de dingen waar je naar kijkt.

 

Onbegrip

Er is nog steeds veel onbegrip over mensen die burn-out zijn. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat de “zwakkere” onder ons sneller burn out raken terwijl juist diegene met een (te) groot verantwoordelijkheidsgevoel sneller opgebrand raken. Vaak worden de eerste symptomen onderdrukt en wil men niet onderkennen dat er echt iets aan de hand is.

 

Waar richt de burn-out coaching van Balance My Life zich op?

Burn-out is zeer complex en daarbij is dan ook gespecialiseerde begeleiding noodzakelijk. Dit betekent, dat niet iedere coach / counselor / psycholoog etc. mensen met burn-out kan begeleiden.

Ik begeleid je met een burn-out programma gericht op duurzaam herstel. Hierbij doorloop je (afhankelijk van jouw individuele situatie) een traject, waarbij zowel je fysieke als mentale gesteldheid de juiste specialistische aandacht krijgt.

We onderzoeken wie je werkelijk bent, wat jouw leven zin geeft, welk werk bij jou past, waar jij 'warm' van wordt, hoe jij (weer) voldoening krijgt en van het leven kunt genieten. Ook wordt veel aandacht besteed aan je omgeving, erkenning en onderkenning , energieopbouw, acceptatie en loslaten, destructieve / belemmerende overtuigingen en denkpatronen, zelfwaardering en zelfrespect, timemanagement, werkhervatting

(re-integratie) terugvalpreventie en nazorg.

 

Volg ons via: